Kulak Çınlaması

Kulak çınlaması ve tıbbi ismiyle tinnitus, hastaların kulaklarında uğultu, çınlama, tıslama, vızıltı veya ıslık şeklinde algıladıkları bir rahatsızlıktır. Bunlar, çevredeki ortamda kaynağı olmayan işitsel duyumlardır.

Bu nedenle kulak çınlaması, hastaların huzur içinde dinlenmesini ve normal faaliyetlerine konsantre olmasını çoğu zaman imkânsız kılan bir tür iç sesi temsil eder.

Kulak Çınlaması Nedenleri Nelerdir?

Kulak çınlaması, tek başına tedavi edilebilecek bir hastalık değildir. Bu sorun, başka problemlerin bir belirtisi de olabilir. Her yaştaki hastada ortaya çıkabilir ve hem erkekleri hem de kadınları etkiler. En yüksek insidans yüzdesi yaşlılarda ve gürültüye sürekli maruz kalan kişilerde görülmesine rağmen gençlerde de vakalar hızla artıyor. Kulak çınlamasının nedenleri kesin olarak bilinmese de tetikleyici durumlar şunları içerir:

• Aşırı yüksek seslerden (müzik, inşaat makineleri, silah sesleri) kaynaklanan işitme hasarı
  • Kulak, boyun veya baş yaralanmaları
  • Dış kulak yolu iltihabı
  • İletim tipi işitme kaybı (algısal işitme kaybı)
  • Belirli ilaçların kullanımı (örneğin analjezikler, antibiyotikler veya antiviraller)
  • Nörolojik hastalıklar (MS hastalığı vs.)
  • Metabolik hastalıklar (Diyabet, B12 Vitamin eksikliği vs.)
  • Psikiyatrik hastalıklar (anksiyete, depresyon vs.)
  • Kan basıncı dalgalanmaları
  • Yaşlılıktan dolayı ortaya çıkan işitme kaybı
  • Diş problemleri
  • Uzun süreli stres

Kulak Çınlaması Tedavisi

Kulan çınlaması, sorunun nedenine göre tedavi edilebilir. Ancak genellikle durumu ortadan kaldırmak için ilaç veya ameliyatla olağan anlamda bir tedavi yoktur. Çoğu durumda, kulak çınlaması tedavisi öncelikle yabancı ses algısıyla ilişkili olabilecek rahatsızlığı değiştirmeyi ve hafifletmeyi amaçlar. Genel olarak kulak çınlaması tedavisi için başvurulan yöntemler şunlardır:

• İlaç tedavisi: Çınlamanın nedenine göre doktor, ilaç tavsiye edebilir. Örneğin, stres veya yorgunluk nedeniyle oluşan bu sorun için antidepresan ilaçlar gerekebilir.
  • Fiziksel terapi: Bu yöntem, çınlamanın nedenine göre uygulanabilir. Örneğin, kulak zarının hasar görmesi nedeniyle oluşan çınlama için fiziksel terapi uygulanabilir.
  • Önleyici yöntemler: Çınlama oluşumunu önleyici yöntemler de uygulanabilir. Örneğin, stresi azaltmak için yoga veya meditasyon gibi yöntemlere başvurulabilir.
  • Cerrahi yöntem: Eğer çınlamanın nedeni, kulak içinde bir tıkanıklık veya kulak zarının hasar görmesi ise doktor, cerrahi tedavi önerebilir. Bu cerrahi yöntem, genellikle anestezi altında yapılır ve çınlamanın nedenine göre değişiklik gösterir.